Διαβάστε τι γράφει στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους αυτοκινητόδρομους – «σκοτώστρες» που διαθέτει η Ελλάδα.
Το κίνημα των πολιτών ενάντια στις αυξήσεις των διοδίων δεν είναι τυχαίο κι όλοι εκείνοι που επιλέγουν να... σηκώσουν την μπάρα και να περάσουν χωρίς να πληρώσουν, είναι διαβασμένοι. Εκείνοι που δεν είναι ενημερωμένοι κατά πως φαίνεται, είναι οι κρατούντες που χρόνια ολόκληρα εισπράττουν τα κονδύλια της ΕΕ για την υλοποίηση υποδομών, αλλά αυτά καταλήγουν σε άλλες τσέπες! Και η αντίδραση του κόσμου στο ζήτημα των διοδίων, φαίνεται ότι είναι μόνο η αρχή.
Σήμερα, το Newsday σας αποκαλύπτει αποσπάσματα από την Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, με τους νόμους που έχουν ψηφίσει τα ευρωπαϊκά κράτη για ΟΛΕΣ τις χώρες κράτη-μέλη. Φαίνεται, όμως, ότι εμείς ανήκουμε σε ένα δικό μας, ξεχωριστό κόσμο και όποτε μας συμφέρει επικαλούμαστε την ΕΕ, αν πρόκειται για εισπρακτικό μέτρο.
Στο φύλλο, λοιπόν, της Ευρωπαϊκής Εφημερίδας, αναφέρεται αναλυτικά στο τι είναι αυτοκινητόδρομος. Σημειώνεται ότι στις δεκάδες σελίδες που δεν έχει νόημα να δημοσιεύσουμε -γιατί υπάρχουν πάρα πολλά ζητήματα που δεν έχουν να κάνουν με το θέμα μας- εξετάζεται η επιβολή διοδίων και τελών, στους δρόμους της ΕΕ.
Αναφέρει, λοιπόν, σε ένα από τα άρθρα, εξηγώντας τι ορίζεται ως αυτοκινητόδρομος:
"Άρθρο 2
Για τους σκοπούς της παρούσας οδηγίας νοούνται ως:
α) «αυτοκινητόδρομος»: κάθε οδός η οποία έχει μελετηθεί και κατασκευαστεί ειδικά για την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, η οποία δεν εξυπηρετεί τις παρόδιες ιδιοκτησίες και η οποία:
i) εκτός από ορισμένα σημεία της ή εκτός από προσωρινές διευθετήσεις, διαθέτει, για τις δύο κατευθύνσεις της κυκλοφορίας, διακεκριμένα οδοστρώματα τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους είτε με διαχωριστική νησίδα που δεν προορίζεται για την κυκλοφορία, είτε, κατ’ εξαίρεση, με άλλα μέσα
ii) δεν διασταυρώνεται στο ίδιο επίπεδο με άλλη οδό, με σιδηροδρομική ή τροχιοδρομική γραμμή ή με λωρίδα για πεζούς,
iii) χαρακτηρίζεται συγκεκριμένα ως αυτοκινητόδρομος"
Μάλλον καταλάβατε ότι αυτό που στην εθνική οδό Κορίνθου-Πατρών, ονομάζουν εδώ «διεθνή αυτοκινητόδρομο», δεν ισχύει. Και είναι προφανές από τα χιλιάδες τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα που έχουν συμβεί και που δυστυχώς θα εξακολουθούν να συμβαίνουν.
Πάμε τώρα στην επιβολή του τέλους των διοδίων.
Η Ευρώπη ορίζει πότε πρέπει να πληρώσει ο χρήστης του αυτοκινητόδρομου, το αντίστοιχο αντίτιμο"ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙΙ
Διόδια και τέλη χρήσηs
Άρθρο 7
1. Τα κράτη μέλη μπορούν να διατηρήσουν ή να επιβάλουν διόδια ή/και τέλη χρήσης υπό τις προϋποθέσεις που ορίζονται κατωτέρω στις παραγράφους 2 έως 10.
2. α) Διόδια και τέλη χρήσης επιβάλλονται μόνο στους χρήστες αυτοκινητοδρόμων ή άλλων οδών με περισσότερες από μια λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, όταν οι οδοί αυτές έχουν χαρακτηριστικά ανάλογα προς τα χαρακτηριστικά των αυτοκινητοδρόμων καθώς και στους χρήστες γεφυρών, σηράγγων και ορεινών διαβάσεων."
Έχετε δει στην συγκεκριμένη εθνική οδό (Κορίνθου-Πατρών), να τηρείται η ευρωπαϊκή οδηγία;
Όχι, είναι η απάντηση και γι αυτό τον λόγο αντιδρούν οι πολίτες.
Γιατί το αυτονόητο για τους υπόλοιπους ευρωπαίους, η ασφάλεια, είναι για εμάς υποχρέωση που πρέπει να την πληρώνουμε σε μεγαλύτερο ποσοστό από τους υπόλοιπους.
Σύμφωνα με ένα άλλο άρθρο:
"Άρθρο 6
1. Οποιαδήποτε και αν είναι η διάρθρωση των φόρων που αναφέρονται στο άρθρο 3, τα κράτη μέλη καθορίζουν το ύψος των φόρων αυτών έτσι ώστε, για κάθε κατηγορία ή υποκατηγορία οχημάτων που αναφέρεται στο παράρτημα Ι, το ποσό του φόρου να μην είναι μικρότερο από το ελάχιστο όριο το οποίο καθορίζεται στο εν λόγω παράρτημα.
Επί δύο έτη από τη θέση της οδηγίας σε ισχύ, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Ισπανία επιτρέπεται να εφαρμόζουν ποσά φόρου χαμηλότερα από τα κατώτατα όρια που ορίζονται στο παράρτημα Ι, τουλάχιστον όμως ίσα με το 65 % των ορίων αυτών."
Στο θέμα επενέβη με δήλωσή του ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Γ. Παπανικολάου, ο οποίος σε σχετική ανακοίνωση, αναφέρει:
«Όσο καθυστερούν να υλοποιηθούν τα έργα υποδομής στους αυτοκινητόδρομους της χώρας είναι κατανοητό οι πολίτες να διαμαρτύρονται έντονα για το υπέρογκο κόστος διέλευσης από τους σταθμούς διοδίων. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να γίνονται σεβαστοί οι νόμοι και οι κανόνες της ομαλής κοινωνικής συμβίωσης. Στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, που ο οικογενειακός προϋπολογισμός επιβαρύνεται καθημερινά από νέους φόρους και χαράτσια, είναι αδιανόητο οι εταιρείες που εκμεταλλεύονται τα διόδια να αυξάνουν το κόστος διέλευσης και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις σε δρόμους που δεν τηρούνται καν οι βασικές αρχές οδικής ασφάλειας, που προβλέπονται από τις κοινοτικές οδηγίες. Και σαν να μην έφταναν αυτά η κυβέρνηση λίγες ημέρες μόνο πριν κλείσει το 2010 θυμήθηκε να συμπεριλάβει τις αποδείξεις από τα διόδια σε αυτές που προσμετρώνται στον υπολογισμό του αφορολόγητου ορίου. Μέτρο καταρχήν σωστό αλλά είναι προφανές πως σκοπό έχει να αμβλύνει την αντίδραση των πολιτών. Η κυβέρνηση αντί να χρησιμοποιεί για ακόμη μια φορά μέτρα – μπαλώματα, καλό θα ήταν να επιταχύνει τις διαδικασίες για να ολοκληρωθούν τα οδικά έργα, πάντα και μόνο προς όφελος των πολιτών.»